Säljutbildning för säljare till dagligvaruhandeln DVH

Vi erbjuder företagsanpassade säljutbildningar för säljare, både till innesäljare och utesäljare, till dagligvaruhandeln DVH.

Praktiskt och konkret säljutbildning

Vår säljutbildning för säljare till dagligvaruhandeln, DVH, är väldigt konkret och praktisk.  Vi erbjuder utbildning till både innesäljare (telefonförsäljning) och utesäljare.

Telefonförsäljning till dagligvaruhandeln

Vi erbjuder företagsanpassade säljutbildningar för säljare, både till innesäljare och utesäljare, till dagligvaruhandeln DVH

Kontakta oss redan idag!

  • 08-57 97 42 00

Vässa era säljare med en säljutbildning – telefonförsäljning

Utbildningens innehåll och mål

  • Skapa nytt ”driv” i telefonförsäljningen till butik
  • Öka motivation och inspiration för att planera och ringa effektivt
  • Lägga extra fokus på inledningarna för att undvika ”nej-svar”
  • Använda era säljargument på rätt sätt och om möjligt utveckla dem
  • Att hantera invändningar som tex ”har inte plats”  eller  ”säljer inte ”
  • Presentationsteknik speciellt för telefonförsäljning
  • Beslutspsykologi för att få att ta flera order på första samtalet
  • Ta fram säljmaterial att mejla när butiken vill veta mera innan de lägger en order

Fakta – säljutbildningen för DVH

  • Säljutbildningens längd: 1-3 dagar
  • Upplägg säljutbildning: Teori varvat med att ringa riktiga säljsamtal
  • Säljmetod: Att coacha kunden till köp genom frågor
  • 5 säljmoment: Säljutbildningen är fokuserat på Mötesbokning, invändningar, säljargument, presentationsteknik och avslut
  • Dokumentation: Vi tar fram ett säljdokument för et sortiment
  • Plats: Där det passar er bäst
  • Datum: Kom med ett förslag på datum
  • Pris: Kontakta oss idag för en offert, ring 08-57 97 42 00

5 säljmoment speciellt för DVH vid telefonförsäljning

1. Framtagning av 3 samtalsmallar för telefonförsäljning
2. Hur använda och utveckla säljargument för att få mera plats i hyllan och frysen
3. Presentationsteknik speciellt för DVH och telefonförsäljning
4. Beslutspsykologi – med coachande avslutningsfrågor
5. Invändningar – som t ex ”har inte plats” och ”säljer inte hos oss”

En säljutbildning som varvar teori och praktik

Under säljutbildningen varvas teoretiska genomgångar med att ringa riktiga säljsamtal. Vi skriver och testar nya inledningar och att hantera invändningar. Vi tränar också på att presentera era produkter och lägger extra vikta på att ta fram avslutningsfrågor som leder order på första samtalet.

Medlyssning för att testa samtalsmallen

Under säljutbildningen ingår också personlig medlyssning för att praktisera och testa samtalsmallarna. Säljarna får också individuellt säljcoaching för att börja använda alla 5 säljmoment under sina säljsamtal.

Gå på avslut och ta en order utan att ”kränga”

Under säljutbildningen får deltagarna lära sig beslutspsykologi och att gå på avslut. Vi tar fram coachande avslutningsfrågor med fokus att ta order på första samtalet som innebär frågor som gör att butikerna själva ser sitt behov.

Kunden i centrum vid telefonförsäljning

Målsättningen i kommunikationen med kunden vid telefonförsäljningen är att få kunden i centrum. Verktyget är frågor. Frågor som skapar intresse hos kunden. När kunden finns i centrum har vi större chans att få igång en dialog som kan leda till en försäljning.

Prata mindre och sälj mera

Nästan alla telefonsäljare pratar för mycket. Speciellt i inledningen av säljsamtalet. Det kan många gånger resultera i att intresset sjunker och att man får många nej. Genom att få kunden att prata så tidigt som möjligt och så mycket som möjligt ökar chansen till bättre försäljning och order på första samtalet.

Vi erbjuder företagsanpassade säljutbildningar för säljare, både till innesäljare och utesäljare, till dagligvaruhandeln DVH

Kontakta oss redan idag!

  • 08-57 97 42 00

Säljutbildning för utesäljare DVH, dagligvaruhandeln

Utbildningens innehåll och mål

  • Boka möten med rätt ansvariga personer i butik
  • Framtagning av 3 olika inledningar för mötesbokning
  • Att hantera invändningar som tex ”fullt i hyllan,” eller ”inte just”
  • Bli mer affärsmässiga och höja nivån på mötet i butik
  • Att hålla ett effektivt och bra möte på 10-15 minuter i butik
  • Att utveckla era produkters säljargument för mindre fokus på priset
  • Hur få mera plats i hyllan och frysen fast det ”alltid är fullt
  • Göra säljande presentationer och öka intresset för ert sortiment
  • Beslutspsykologi för flera och snabbare avslut direkt i butik

Fakta – säljutbildningen för DVH

  • Säljutbildningens längd: 1-2 dagar
  • Upplägg säljutbildning: Anpassat efter ert sortiment
  • Säljmetod: Coacha butiken till köp i butik
  • 5 säljmoment: Säljutbildningen är fokuserar på Mötesbokning, invändningar, säljargument, presentationsteknik och avslut
  • Dokumentation: Vi tar fram ett säljdokument speciellt för er
  • Plats: Där det passar er bäst
  • Datum: Kom med ett förslag på datum
  • Pris: Kontakta oss idag för en offert, ring 08-57 97 42 00

Coacha dina kontaktpersoner i butikerna

Vår säljmetod är att coacha våra kundkontakter i butik. Det innebär att vi försöker få kunden att prata mer än vi gör själva som säljare. Själva metoden är att ställa frågor om tex hur de jobbar med placement och faces och vad är en bra marginal för dem i förhållande till rotationen. Även när vi ska presentera våra produkter ställer vi frågor löpande för att göra kunden delaktig och intresserad. Under säljutbildningen går vi igenom hur vi coachar kunden från själva mötesbokningen till avslut.

Säljutbildning för DVH – Få mer plats i hyllan och frysen med bättre säljteknik

Alla inom dagligvarubranschen vet att mera plats i hyllan och flera ”faces” ökar försäljningen i butik. Med den coachande säljtekniken skapar vi plats genom att coacha butiksansvarig med frågor som gör att intresset för vårt sortiment ökar. Det leder till mera plats redan vid första kundbesöket.  Vår säljteknik leder också till att vi får vi behålla platsen när vi inte är där och  ”bevakar” den så att vi kan bygga varaktig distribution på sikt. Under Säljutbildning för dagligvaruhandeln kommer vi att gå igenom säljtekniken med fokus på vilka frågor man ställer och hur man coachar ansvariga i butik.

Säljargument som skapar mera intresse för era produkter

Hur ska vi få in våra produkter och vårt sortiment när det redan är fullt i hyllan eller i frysen. Förutom att coacha kunden till mera hyllplats blir våra säljargument väldigt viktiga. Under den företagsanpassade säljutbildningen för DVH lägger vi extra energi på att utveckla och uppgradera era säljargument som leder till ökar intresse. Säljargument som vi anpassar för ICA-butiker eller t ex till COOP butiker Vilket kan skilja sig en hel del åt. På samma sätt som en hyllansvarig och ”handlarn” fattar inköpsbeslut på olika säljargument.

Presentationsteknik i butik med många ”störningsmoment”

De flesta presentationer av vårt sortiment får vi göra i butik och där finns det en hel del störningsmoment. Som t ex konsumenter och butiksmedarbetare som kommer med frågor och det inte är ovanligt att telefonen ringer också. Ibland känns också som vår butikkontakt vi pratar med är ”på väg” någon annanstans. Till råga på allt har vi sällan mer än 20 minuter på oss. Då gäller det att kunna presentera våra produkter på ett sätt som skapar intresse och tar överhanden från allt runtomkring. Under säljutbildningen för DVH för ni lära er en presentationsteknik som gör att ni och era produkter för full uppmärksamhet även när det är full aktivitet i butiken.

Säljutbildning utesäljare DVH

Säljteknik för T-listat sortiment inom DVH

ICA centralt tar in fler och fler produkter som blir T-listade. Vilket gör att det blir löpande blir flera varor som konkurrerar om samma utrymme och plats i butiken.  Därför kommer det att bli extra viktigt att presentera sina varors fördelar och skapa intresse för dem. Under säljutbildningen kommer vi att gå igenom hur det går till.

EMV tar mer och mer plats i butikerna

Egna märkesvaror tar allt mera och större plats i butikerna. Det blir också en allt  vanligare invändning för att ta in färre produkter av samma typ av sortiment. Under Säljutbildning för dagligvaruhandeln går vi igenom hur ni bemöter en sådan invändning utan att gå i försvarsställning och uppfattas som en ”krängare”.

Placement- en del av försäljningen inom DVH

Var era produkter placeras i butik och var på hyllan de finns kan vara helt avgörande för hur försäljningen går.  Därför är det extra viktigt att få kunskap om hur butikerna jobbar med placeringarna och hur mycket personalen faktiskt kan om placement. Under säljutbildning går vi igen vilka frågor man kan ställa  för att ta reda på hur butikerna jobbar med kundtrafiken och marknadsföringen som te x :

  • Hur kundvarvet är uppbyggt
  • Hur kunderna ”tvingas” in i gångarna
  • Var är bästa placeringen för olika typer av impulsvaror
  • Hur butikerna jobbar för att se effekterna av flera faces
  • Hur ofta man testar nya placeringar på hyllan
  • Hur de jobbar med dubbel exponering och vanlig exponering
  • Vilket säljmaterial som fungerar bäst hos dem
  • Har butiken sprängkorgar
  • Köp som leder till större merförsäljning än andra, t ex ost och bröd