Telefonförsäljning till dagligvaruhandeln DVH
Telefonförsäljning till dagligvaruhandeln har flera fördelar jämfört med annan försäljning.
- Billigare – Att ringa och sälja är ofta 90% billigare än ett personligt besök
- Snabbare – vi hinner ringa och sälja till 600 butiker i veckan
- Effektivare då vi alltid pratar med rätt ansvariga personer
När fungerar telefonförsäljning bäst?
Telefonförsäljning till dagligvaruhandeln, DVH, fungerar bäst när det handlar om lansering av nyheter och när det finns ett tydligt erbjudande till butiken. Även för att stötta konsumentkampanjer. Vi är ett säljbolag som är 100% fokuserade på telefonförsäljning till dagligvaruhandeln. Våra säljare har lång erfarenhet och kan butiksförsäljning. Vid avsluten är det viktigt att vara coachande för att inte framstå som en krängare. Många säljare tycker att avsluten är svåra då de tror att man måste övertala och övertyga kunden att köpa. Men det behövs inte.
Vi coachar kunden till avslut, vilket innebär att vi ställer ett antal frågor till kunden för att få kunden att själv inse sitt behov att lägga en order.
Telefonförsäljning är enkelt och det går snabbt att lägga en order. Om man vill veta mera får vi ett mejl eller kanske ett smakprov och kan fundera om vi vill lägga en order lite senare. Många gånger är bättre med ett telefonsamtal än ett säljbesök i butiken.
Telefonförsäljning är så snabbt och enkelt det är sällan man har tid med butikssäljare.
Telefonförsäljning är perfekt! Det är mycket enklare, snabbare och sparar mycket värdefull tid jämfört med att beställa själv eller att ha säljare som kommer ut till butiken.
Ni alltid glada och trevliga att ha med att göra när ni ringer. Har jag inte tid när ni ringer så återkommer ni igen utan att vara”för på ”. Perfekt!
”Att få ett säljsamtal är jättebra, det går fort och snabbt och är aldrig några tveksamheter eller svårigheter. När säljare kommer till butik utan boka tid gillar ingen av oss men i telefon går det bra”
Vi kan telefonförsäljning
Lyckad försäljning handlar om:
- Att sälja direkt i telefon utan uppföljningssamtal
- Prata placement, planogram, kundvarv stapelvaror e.t.c.
- Att få mer plats i hyllorna
- Att sälja in mer utrymme i frysdiskarna
- Att sälja in displayer, pallar, kartonger, paket
- Att få butikerna att arbeta mer med placement för era varor
- Arbeta med försäljning av komplementvaror och impulsvaror
- Skapa nya kontakter med t ex handlaren, butikschefen
- Göra säljande presentationer med fokus på marginalintäkter
Exempel på uppdrag vi gjort
- Försäljning av barnmat med 35 % order till 1 750 butiker
- Fryst bröd med upp till 75 % köpintresse f500 butiker
- Försäljning av godis för 450 000 kr på en vecka
- Försäljning av fryst kyckling för 100 000 kr per vecka
- 89 % order på färska pajer till ca 600 butiker
- Försäljningsökning av mejeriprodukter med 22 %
- Proteinbars från 10 % – 35 % avslut till 1 750 butiker
- Införsäljning av kaffe med 90 % posititiva ordersvar
- Försäljning av dryck med från 15-27 % avslut på 1 000 butiker
Några av våra nöjda kunder sedan 2011
Vårt koncept för att få mera plats i hyllan och frysen
Vi arbetar mycket med att få butikerna att arbeta mer med placement och inse hur mycket mer marginalkronor de kan tjäna på att vara aktiva med placeringen av varorna. Om en vara säljer dåligt kan det många gånger bero på en dålig placering. Det försöker vi ändra på som Säljbolag DVH.
Så här får vi mera plats i hyllan och frysen
- Att ringa och sälja in alla typer av varor och produkter
- Att få butiker att själva lägga order under samtalet
- Att ta order direkt i telefonsamtalet
- Mejla säljbrev när ansvariga i butikerna vill beställa själva
- Informera om kommande kampanjer och aktiviteter
Därför vill våra uppdragsgivare att vi ringer och säljer
- De butiker de inte hinner besöka själva
- De butiker som inte är värt ett personligt besök
- Då man snabbt vill nå ut till många butiker med erbjudande och nyheter
- Då man vill stötta en kampanj mot slutkund
Exempel på kunduppdrag
Löfbergs – Sälja in kaffe till 590 ICA Nära butiker inför midsommarkampanj Semper – Att sälja in displayer och kartonger med barnmat ICA Nära
Carolines kök – Sälja färska pajer till 645 COOP till kräftpremiären
Kullamust – Mustdisplayer, ICA Supermarket och ICA Nära ca 800 butiker
Filo Delicates – Mötesbokning med ”Delli” ICA Maxi och Kvantum, 218 st
Allt det här ingår i priset
Prissättningen är fast per bearbetad butik samt en mindre startkostnad. Priset varierar med antalet varor ni vill att vi säljer in. I priset ingår :
- Butikslistor – och om ni vill – förslag från oss på butiker att ringa
- Upp till 10 samtalsförsök till samma butik för att nå rätt beslutsfattare
- Framtagning av 3 olika samtalsmanus för att testa fram den bästa
- Telefonsäljarna coachas löpande för att maximera försäljningen
- Mejla säljbrev till butiker som vill beställa själva
- Order mejlas till er varje dag eller efter kampanjens slut
- Löpande kommentarer och analyser av försäljningen
- Säljstatistik och kommentarer sammanställs på måndagar
- Bollplank för framtagning av säljbrev som ska mejlas
Så enkelt är det att komma igång
- Bestäm vilka butiker ni vill att vi ringer eller få förslag från oss
- Ta fram vilka produkter ni vill sälja
- Ta fram säljmaterial att mejla till butikerna med art.nr och säljargument
- Bestäm tidpunkt när ni vill att vi ska börja ringa och avsluta försäljningen
Bättre placering för era varor i butik
Vi arbetar mycket med att få butikerna att arbeta mer med placement och inse hur mycket mer marginalkronor de kan tjäna på att vara aktiva med placeringen av varorna. Om en vara säljer dåligt kan det många gånger bero på en dålig placering. Det försöker vi ändra på som Säljbolag DVH.
Rätt placement kan öka försäljningen med 400% inom dagligvaruhandeln
Genom att placera era varor i butiken på olika sätt kan försäljningen ökas ordentligt. Speciellt viktigt för impulsvaror som inte har planerats att köpa in i förväg. Till exempel hundben, om de placeras på kortändan av istället för inne i hyllan kan försäljningen ökas med upp mot 400 % *. Samma sak med klämpåsar för barn som kanske inte vet om som konsument att de finns. Men ser man dem kan ett köpbehov uppstå.
När vi ringer butikerna tar vi reda på hur era varor är placerade. Hur varorna placeras i butik är helt avgörande för vad konsumenten köper. Några exempel:
- Kundtrafiken – yttervarv är mest naturliga, högersidan säljer mest
- Med hjälp av layout ”tvingas” kunderna in i gångarna
- Dubbelexponering är en förutsättning för vissa varumärken
- Vissa köp leder till mer merförsäljning än andra
- Ju närmare kassorna desto snabbare rör sig kunderna
- Kunder med en kundvagn handlar dubbelt så mycket högersidan
- Kunderna tar längre tid på sig att välja varor på mittskeppet
- Impulsvaror måste synas tydligt i kundvarvet
Impulsvaran måste synas tydligt
En impulsvara är något kunden inte tänkt att handla, men köper ändå. Därför är det viktigt att impulsvaror kommer tidigt i kundvarvet så att inte korgen är full. Det är också viktigt att de syns tydligt eftersom kunden inte har varorna på sin inköpslista. Därför brukar vi sälja in så kallade displayer för att de ska synas bättre.
“Vi har inte plats för en display”
Ett vanligt invändning i butikerna i mindre butikerna är platsbrist. “Vi har ingen plats” får vi höra ofta. Då gäller det att framhäva en displays fördelar och vilka marginalkronor man kan tjäna på dem och hur snabbt de säljer slut. Samt att målsättningen är att konsumenterna själva hittar till hyllan när de fått smak på de nya varorna. Som Säljbolag DVH kan vi detta.
G-listade finns inte alltid i hyllorna
Bara för att varorna är G-listade innebär det inte att de finns i butiken. Därför är det viktigt att ringa och påminna butikerna att beställa dem i sitt eget AoB. Som Säljbolag inom DVH är vi experter på det.
T-Listningar måste också säljas in
Det finns gott om T-listade varor och flera blir det år från år. Därför är det viktigt att löpande bearbeta butikerna om vilka produkter som är listade och få dem att ta order direkt via telefonförsäljning.
Mötesbokning med fokus på bra möten med rätt personer
För att inte slösa tid i butiken som säljare är det viktigt att boka möten med rätt person. Därför har vi specialiserat oss på att boka möten med handlarna eller andra högre butikschefer. Du kan etablera en bättre och tätare relation med flera kontaktpersoner i varje större butik.
Få hjälp med att görande säljande presentationer genom att skapa en dialog istället för en monolog.
Vi bokar möten med rätt personer i butikerna inom dagligvaruhandeln
Boka flera möten med butikschefer
Det bokas alldeles för få möten med högre butikschefer inom dagligvaruhandeln i Sverige. Hos de flesta leverantörer nom dagligvaruhandeln i Sverige ska deras säljare i genomsnitt ha 4-6 butiksmöten om dagen. På fredagar är det vanligtvis en admin.dag med bland annat mötesbokning på agendan. Men väldigt få möten bokas med butikschefer.
Mötesbokning med ”rätt” butikschef
För att inte slösa tid i butiken som säljare är det viktigt att boka möten med rätt person. Därför har vi specialiserat oss på att boka möten med handlarna eller andra högre butikschefer.
Möte med butikschefen 2 gånger per år
För att få ordentlig fart på försäljningen och få mera plats i hyllorna krävs det ofta att möte en butikschef.
Helst bör man träffa cheferna minst två gånger per – gärna flera gånger. Därför har vi specialiserats oss på att boka möten med chefer när nyheter släpps eller inför en ny säljcykel.
Säljbolag DVH mötesbokning
Om vi ska förändra ett koncept införa ett nytt sortiment eller ta ett större grepp om försäljningen i butikerna måste vi träffa cheferna. Det är svårt nästan omöjligt att få sådana beslut från vanliga butiksanställda.
Säljargumenten är nyckeln
För att kunna boka bra möten med rätt beslutsfattare inom dagligvaruhandeln är era säljargument avgörande. Vi kommer tillsammans med er ”vässa” dem så att de blir intressanta nog för ett möte. Men vi accepterar alltid ett nej så att vi kan återkomma vid ett senare tillfälle.